De Duitse regering is woensdag akkoord gegaan met een vernieuwde tolwet. De wet is door de Duitse Verkeersminister Alexander Dobrindt aangepast aan EU-eisen. De tol is omstreden omdat autobestuurders uit buurlanden, waaronder Nederland, moeten gaan betalen voor de snelwegen terwijl Duitse weggebruikers het geld via de belastingen terugkrijgen.
Automobilisten moeten vanaf 2019 tol gaan betalen op de Duitse snelwegen. De hoogte van de tol ligt tussen de 2,50 en 25 euro. De Duitse regering kan door de heffing naar verwachting jaarlijks 524 miljoen euro op de rekening bijschrijven.
Het Duitse parlement moet het kabinetsbesluit nog goedkeuren. Woensdagmiddag worden de buurlanden van Duitsland in Brussel ingelicht over het besluit.
De Verkeersminister van Oostenrijk heeft al boos gereageerd op het Duitse besluit. Vanuit Nederland is nog geen reactie gekomen. Wel had de ANWB in december 2016 al gezegd tegen de invoering van de Duitse tolheffing te zijn.
Geen uitzonderingen
De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, wil geen uitzonderingen voor grensregio’s wat betreft de tol op Duitse snelwegen.
Dobrindt zei woensdag tegen de publieke omroep ARD dat er twee jaar terug is afgesproken dat de 'Bundesstrassen', een Duitse versie van grote provinciale wegen, ook voor buitenlanders zonder tolheffing blijven. Dat is voor de grensregio's voldoende, zei Dobrindt.
Het plan van Dobrindt om tol heffen op de autosnelwegen heeft tot woede geleid in omliggende landen zoals Oostenrijk en Nederland. Op initiatief van Oostenrijk is er woensdag in Brussel overleg over de tol tussen de boze buren van de Bondsrepubliek. Volgens Wenen is het Duitse tolplan in strijd met de Europese regels. Dobrindt stelt dat hij een aangepaste versie van de tolheffing af heeft die niet in strijd is met EU-regelgeving.
Als de plannen doorgaan, moeten buitenlandse automobilisten volgens de ARD straks minimaal 2,50 euro gaan betalen voor een vignet. Voor dat bedrag mogen ze tien dagen gebruikmaken van de Autobahn.